چگونه لاستیک نو و کهنه را تشخیص دهیم؟
یکی از مهمترین دغدغههای هر فرد در هنگام خرید لاستیک، نحوه تشخیص لاستیک اصل و تقلبی و خرید لاستیکی نو است. با توجه به وجود لاستیکهای خارجی با تعداد بالا در بازار ایران، شما باید مراقب باشید تا به شما لاستیکی چندساله و تهانباری نفروشند. کشورهای زیادی هستند که لاستیکهای سالخورده خود را به کشورهای جهان سوم میفروشند و متاسفانه کشور ما نیز، یکی از این گزینههاست که افرادی بیتوجه به امنیت جان و مال انسانها، لاستیکهایی تهانباری با بیش از ۵ سال سن را، خرید و فروش میکنند. اما نگران نباشید! این بار رودلند، برای رفع دغدغه شما در این مطلب به پاسخ سوال “چگونه لاستیک نو و کهنه را تشخیص دهیم؟” پرداخته است. با ما همراه باشید تا به آسانی به شما این تشخیص را، آموزش دهیم.
تشخیص لاستیک نو از لاستیک تهانباری
اولین گزینه، بررسی تاریخ تولید محصول است. بجز آن مواردی وجود دارند که با دقت به آنها میتوانید تشخیص درستی داشته باشید و با خیالی آسوده خرید درستی را تجربه کنید. اهمیت خرید لاستیکی نو و سالم وقتی به شما ثابت میشود که شما طولانی مدت مثلا در مسافرت از ماشین خود استفاده میکنید و لاستیکها برای شما دردسری ایجاد نمیکنند. پس به نکاتی که گفته شده، دقت کنید!
برای مشاهده گالن بنزین آفرودی کلیک کنید.
چرا بررسی تاریخ تولید لاستیک اهمیت دارد؟
تشخیص تاریخ تولید یک لاستیک کار نسبتا دشواری است؛ یعنی اگر شما اطلاعی از این موضوع نداشته باشید، نمیتوانید آن را بخوانید و مطلع شوید که چقدر از تاریخ تولید آن میگذرد. بدون اطلاع، شما با نگاه کردن لاستیک و یا به فرض حتی با دقت به روی آن، فقط چند عدد مشاهده خواهید کرد که برایتان بیمعنی است. حال با دانستن یک نکته ساده که در ادامه برای شما توضیح میدهیم، میتوانید بطور دقیق متوجه شوید که عمر لاستیکی که میخواهید تهیه کنید، چقدر است.
در سطح هر لاستیکی، یک عدد چهار رقمی ثبت شده است که نشاندهنده تاریخ تولید آن است. دو رقم اول این عدد(از سمت چپ) تعداد هفته را نشان میدهند و دو رقم بعدی، سال را تعیین میکند. یعنی مثلا اگر روی لاستیکی عدد ۲۲۱۹ را مشاهده کردید، یعنی این لاستیک در بیستودومین هفته از سال ۲۰۱۹ تولید شده است. حال شما باید این تاریخ را با تاریخ روزی که میخواهید محصول را خریداری کنید، مقایسه کرده و در صورتی که بیش از ۳ سال از آن نگذشته باشد، آن را تهیه کنید. اگر از آن تاریخ بیش از ۳ سال گذشته باشد، آن لاستیک مناسب استفاده نیست و تهانباری محسوب میشود. در قسمتهای قبل، به معایب استفاده از لاستیک کهنه یا به اصطلاح لاستیک تهانباری، اشاره کردهایم.
فرق بین لاستیک درجه یک و دو بارز
بارزترین نحوه تشخیص لاستیک درجه یک و دو، دقت به علامت استاندارد مندرج روی لاستیک است. لاستیکهای ایرانی درجه یک، دارای دو علامت استاندارد بر روی بدنه خود هستند. اگر فقط یک علامت رو تایر مشاهده کردید، بدانید که این لاستیک درجه دو است. معمولا لاستیک درجه دو با قیمت کمتری به فروش میرسد؛ البته فریب قیمت را نخورید! باید به میزان امنیتی که میتواند از خودروی شما بکاهد نیز، توجه داشته باشید. با خرید لاستیک درجه دو شما در عین حال که هزینه میکنید، با جان خود نیز بازی میکنید؛ بنابراین خرید لاستیک درجه یک با کمی تفاوت قیمت، عقلانیتر و مطمئنتر است.
کلام نهایی
یکی از اصلیترین عوامل محرک خودرو، لاستیک است. بدیهی است که سلامت لاستیک باعث وجود امنیت رانندگی شما و در نهایت دوری از ضرر مالی و خطرات جانی احتمالی است. بنابراین شما بعنوان صاحب یک ماشین، باید مراقب تمامی قطعات از جمله تایرها باشید و با فاصله زمانی درست، مرتب آنها را چک کنید و خیال خود را آسوده سازید. در این میان اگر لازم شد لاستیک ماشینتان را تعویض کنید، باید حواستان باشد که لاستیک تقلبی یا درجه دو به شما نفروشند! اهمیت این مسئله در حدی است که مقالهای تحت عنوان “چگونه لاستیک نو و کهنه را تشخیص دهیم؟” برایتان آماده کردهایم. یکی از مهمترین و آسانترین روشهای تشخیص این مورد، توجه به تاریخ تولید لاستیک است که در قسمتهای قبل بطور مفصل و دقیق برای شما توضیح دادهایم. فراموش نکنید که بخاطر سهلانگاری، پرداختی قیمتی کمتر و یا اطمینانی بیجا، ممکن است جان خود و عزیزانتان را به خطر بیاندازید.
پیشنهاد میشود اگر قصد خرید لاستیک جدید دارید، مقاله لاستیک فصلی بهتر است یا لاستیک چهار فصل؟ را نیز مطالعه کنید.
سلام. منظور از،دوتا علامت استاندارد باید یکطرف باشد؟ یا یکی یک سمت و دیگری سمت طرف دیگه باشه؟
ممنون